20 اکتبر 2022- رژیم غذایی و ورزش برای اکثر بزرگسالانی که سعی در کاهش وزن در درازمدت دارند، ناموفق است. امروز انجمن گوارش آمریکا(AGA) دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد جدیدی را منتشر کرد که به شدت توصیه می‌کند بیماران مبتلا به چاقی از داروهایی که اخیراً برای درمان چاقی در کنار تغییرات سبک زندگی تأیید شده است، استفاده کنند.

داروهای زیر، همراه با تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم، گزینه‌های پزشکی خط اول برای درمان چاقی هستند و منجر به کاهش وزن متوسطی ​​می‌شوند که به صورت درصد وزن کاهش یافته ی بدن در مقایسه با درصد کاهش وزن مشاهده شده در گروه دارونما، ذکر شده است:

·        سماگلوتاید با نام تجاری وگووی(Wegovy®) درصد کاهش وزن 10.8 درصد.

·        فنترمین-توپیرامات طولانی رهش(Qsymia®)، درصد کاهش وزن 8.5 درصد

·        لیراگلوتاید(Saxenda)، درصد کاهش وزن 4.8 درصد.

·        نالتروکسان- بوپروپیون طولانی رهش(Contrave®)، درصد کاهش وزن 3.0 درصد.

دکتر پریکا داویتکوف، از دانشگاه California San Diego، گفت: این داروها یک بیماری بیولوژیکی را درمان می کنند، نه یک مشکل سبک زندگی را، بنابراین بیماران باید همزمان با استفاده از این داروها، تغییرات آگاهانه و مناسبی را در سبک زندگی خود ایجاد کنند. چاقی نوعی بیماری است که اغلب در درازمدت به مداخلات سبک زندگی به تنهایی پاسخ نمی دهد. استفاده از داروها به عنوان گزینه ای برای کمک به کاهش وزن می تواند عوارض مرتبط با وزن مانند درد مفاصل، دیابت، کبد چرب و فشار خون را بهبود بخشد.

شیوع چاقی در ایالات متحده درصد در بیست سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و از 30.5 درصد به 41.9 رسیده است.

دکتر داویتکوف، گفت: در سال های اخیر تغییراتی در درمان چاقی ایجاد شده است. این دستورالعمل اولین راهنما از زمانی است که داروهای دیابت برای درمان چاقی تایید شده اند و اطلاعات روشنی را برای پزشکان و بیماران بزرگسالی که برای کاهش وزن یا حفظ آن تنها با تغییر سبک زندگی در چالش هستند، ارائه می دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20221020/AGA-releases-evidence-based-guidelines-that-recommends-new-obesity-medications-and-lifestyle-changes.aspx